Kathodische bescherming op 80 meter diepte
Een tunnel van de Randstadrail moet, vanwege de samenstelling van de bodem, in staal uitgevoerd worden. En zodra je staal op 80 meter diepte in de grond stopt, is het belangrijk aan de bescherming tegen corrosie te denken.
Een bijzondere uitdaging
Het werken op 80 meter diepte is sowieso niet alledaags. Maar ook de kathodische bescherming zelf uitvoeren was geen standaardklus, Vooral het gescheiden houden van de stalen tunneldelen en overige staalconstructies en aardingen bleek een uitdaging. Zou er wel contact zijn, dan kan dat de werking van het beschermingssysteem teniet doen. Er moesten ook terugstroomvoorzieningen komen, om te voorkomen dat zwerfstromen voor corrosie zorgen.
Slimme constructie
We installeerden de anodebedden binnen een week tijd op zo’n 80 meter diepte. Dat kwam natuurlijk vrij nauw, net als de montage van de gelijkrichters en stroomsondes. Dankzij een slimme doorvoerconstrutie konden we de stroomsondes van binnenuit aan de buitenkant van de tunnelbuis aanbrengen.
Praktische informatie
Dankzij de kathodische bescherming en zwerfstroomvoorziening is de stalen tunnelwand van de Randstadrail optimaal beschermd.
Toegepaste vakgebieden
Kathodische bescherming
Zee, zout en vocht. In ons land ligt roest altijd op de loer. Dat kan gevaarlijk zijn voor kades, dammen en sluizen die ons beschermen. Maar ook voor leidingen, bruggen en betonconstructies. Kathodische bescherming is dé manier om het corrosie proces te stoppen.
Wet- en regelgevingen
Ons werk wordt sterk beïnvloed door wet- en regelgeving. Dat is niet vreemd als je nagaat dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als er niet aan bepaalde verplichtingen voldaan wordt. Naast het geven van advies voeren we inspecties uit en leiden we mensen op.