Spring naar content

Bruggen en viaducten

Eén van de grootste hefbruggen van Europa beveiligen tegen blikseminslag

Bliksembeveiliging voor Botlekbrug

Een van de grootste hefbruggen van Europa moest natuurlijk geaard en voorzien worden van bliksembeveiliging. Een klus die Van der Heide op het lijf geschreven is!

Brug, viaduct en meer

Dit project ging niet alleen over het beveiligen van de nieuwe brug, maar ook over ongeveer tien andere viaducten, waterkeringen en zettingsvrije platen op het tracé die geaard en van bliksembeveiliging voorzien moesten worden. Zou je dat niet doen, dan kunnen er gevaarlijke hoeveelheden stroom komen te staan op bijvoorbeeld vangrails en lantaarnpalen, met alle gevolgen van dien. Vanuit Van der Heide werden we al vroeg betrokken in het project, zodat we konden meedenken over de aarding en bliksembeveiliging. Het uitvoeren van een risicoanalyse was onderdeel van het project, en vanwege de grote belangen bleek al snel dat het een uitdagende klus zou worden.

2,5 kilometer aarding in 1 dag

Naast het beveiligen van de nieuwe Botlekbrug, kregen we bijvoorbeeld ook de opdracht om de zeventig meter lange ‘aanbrug’ te aarden. Dat betekent dat er in 1 dag zo’n 2,5 kilometer aarding moest worden aangelegd, voordat het beton erop werd gestort. We werkten er met 10 man tegelijk aan en klaarden de klus!

Praktische informatie

Bliksembeveiliging en correcte aarding is bij dit soort projecten ontzettend belangrijk. De risico’s zijn nauwkeurig in kaart gebracht, zodat er geen onverwachte situaties kunnen ontstaan met zogenaamde ‘zwerfstroom’. Naast de voor de hand liggende gevaren van vangrails en lantaarnpalen die onder stroom staan, is bijvoorbeeld ook de retourstroom van de treinen die over de spoorbrug rijden, gevaarlijk. Deze stroom zou het betonijzer kunnen aantasten en daarmee zou de integriteit van het bouwwerk in het gedrang kunnen komen. Daarom heeft Van der Heide dus ook de spoorbrug geaard.