Spring naar content

Kathodische bescherming op 80 meter diepte

Een tweehonderd meter lange tunnel van staal moet natuurlijk beschermd worden tegen corrosie. Laat dat maar aan Van der Heide over!

Kathodische bescherming op 80 meter diepte

Een tunnel van de Randstadrail moet, vanwege de samenstelling van de bodem, in staal uitgevoerd worden. En zodra je staal op 80 meter diepte in de grond stopt, is het belangrijk aan de bescherming tegen corrosie te denken.

Een bijzondere uitdaging

Het werken op 80 meter diepte is sowieso niet alledaags. Maar ook de kathodische bescherming zelf uitvoeren was geen standaardklus, Vooral het gescheiden houden van de stalen tunneldelen en overige staalconstructies en aardingen bleek een uitdaging. Zou er wel contact zijn, dan kan dat de werking van het beschermingssysteem teniet doen. Er moesten ook terugstroomvoorzieningen komen, om te voorkomen dat zwerfstromen voor corrosie zorgen.

Slimme constructie

We installeerden de anodebedden binnen een week tijd op zo’n 80 meter diepte. Dat kwam natuurlijk vrij nauw, net als de montage van de gelijkrichters en stroomsondes. Dankzij een slimme doorvoerconstrutie konden we de stroomsondes van binnenuit aan de buitenkant van de tunnelbuis aanbrengen.

Praktische informatie

 

Dankzij de kathodische bescherming en zwerfstroomvoorziening is de stalen tunnelwand van de Randstadrail optimaal beschermd.